Magnesiumbrist vad innebär det? Var finns magnesium i mat?
010-703 68 00 info@octean.se

Magnesium och magnesiumbrist

Magnesium och magnesiumbrist

Magnesium finns mer eller mindre i de flesta livsmedel. Större mängd finns  i nötter, groddar, böner och frön, men det är inte den mat som vi äter mest och det vatten vi föredrar i Sverige (mjukt vatten) innehåller oftast för lite magnesium.  Tränar man eller vid ett fysiskt eller stressigt liv har man ett större behov av magmanesium. Magnesiumbrist kan ge upphov till nedstämdhet då det behövs för att producera serotonin.

Magnesium är viktigt för vårt välbefinnande och behövs för att olika nervfunktioner skall fungera normalt. Brist på magnesium , som bl a behövs för produktionen av hormonet seretonin, kan enligt Livsmedelsverket ge olika beteendestörningar. Seretonin är ett “må bra”  hormon för känslomässig balans som behövs just för att ge positiv sinnesstämning och få oss att bli gladare och få mer ork. Se nedan Europeiska Livsmedelsverkets (EFSAS) godkända hälsopåståenden.

Här hittar du magnesium

Magnesium finns bland annat i kakao,vetekli och vetegroddar, linfrö, mandel, nötter, bönor, gröna bladgrönsaker och fisk. Det är några av de ämnen där man tala om magnesiumtillskott på ett naturligt sätt.

Vill du öka intaget av magnesium bör du rikta in dig på följande:

  • Kött
  • Frön
  • Baljväxter
  • Fullkornsprodukter som råris och grovt bröd
  • Gröna bladgrönsaker
  • Fisk
  • Nötter

Vad påverkar magnesium?

Det finns både läkemedel och olika kosttillskott som kan öka magnesium. Det finns också läkemedel som kan minska magnesiumnivåerna som tex digoxin, insulin, vissa antibioika och laxermedel.

 

Magnesium

Magnesium har en roll i celldelningsprocessen och bidrar enligt EFSA till:

  • att minska trötthet och utmattning
  • elektrolytbalansen
  • normal energiomsättning
  • nervsystemets normala funktion
  • normal muskelfunktion
  • normal proteinsyntes
  • normal psykologisk funktion
  • att bibehålla normal benstomme
  • att bibehålla normala tänder

D-vitamin och D-vitaminbrist

Magnesium och magnesiumbrist