Magnesium och magnesiumbrist

Magnesium

Magnesium finns mer eller mindre i de flesta livsmedel.  Större mängd finns  i nötter, groddar, böner och frön, men det är inte den mat som vi äter mest och det vatten vi föredrar i Sverige (mjukt vatten) innehåller oftast för lite magnesium.  Tränar man eller vid ett fysiskt eller stressigt liv har man ett större behov av magnesium.

Magnesium är viktigt för vårt välbefinnande och behövs för att olika nervfunktioner skall fungera normalt. Brist på magnesium, som bla behövs för produktionen av hormonet seretonin, kan enligt Livsmedelsverket ge olika beteendestörningar. Seretonin är ett ”må bra”  hormon för känslomässig balans som behövs just för att ge positiv sinnesstämning och få oss att bli gladare och få mer ork. Se nedan Europeiska Livsmedelsverkets (EFSAS) godkända hälsopåståenden.

Här hittar du magnesium

Magnesium finns bland annat i kakao,vetekli och vetegroddar, linfrö, mandel, nötter, bönor, gröna bladgrönsaker och fisk. Det är några av de ämnen där man tala om magnesiumtillskott på ett naturligt sätt.
Magnesium

Magnesium har en roll i celldelningsprocessen och bidrar enligt EFSA till:

  • att minska trötthet och utmattning
  • elektrolytbalansen
  • normal energiomsättning
  • nervsystemets normala funktion
  • normal muskelfunktion
  • normal proteinsyntes
  • normal psykologisk funktion
  • att bibehålla normal benstomme
  • att bibehålla normala tänder

Products containing magnesium

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl