Känslomässig balans och obalans

Höga krav

Vi lever i en tid då vi ställer mycket höga krav på oss själva. Allt ska vi hinna med och allt ska vi orka. Vi ska vara framgångsrika på jobbet, bo vackert i ett välstädat hem, ha välartade barn och vara en härlig partner. Vi ska resa till exotiska länder, laga läckra festmiddagar och gå på gymmet minst tre dagar i veckan.

Allt detta ska dessutom ske inför öppen ridå via sociala medier, så alla får veta vilka fantastiska liv vi lever. Mitt i livskarusellen kan det hända att vi tycker att det snurrar för fort. Vi kommer ur balans och det haltar betänkligt både här och där.

Jobbet känns plötsligt trist, dammsugaren åker fram alltför sällan, barnen är gnälliga och det var länge sedan vi gav vår partner en kram. Vi känner oss håglösa och ingenting verkar lika roligt och spännande som förr.

Känslomässig balans

Då måste vi börja fundera på hur vi ska återfå den känslomässiga balansen. Att livet går upp och ner emellanåt är helt naturligt och det behövs för att vi ska utvecklas som människor och för att vi ska uppskatta glädjeämnena i livet. Men dalarna får inte bli för djupa och framför allt inte för långa.

Vi behöver ta reda på vad som ger oss balans i livet. Ett par timmar med en god bok, en långsam promenad i skogen eller ett värmande skumbad kan fungera väl för någon. En annan kanske lyssnar på musik och dansar spontant i vardagsrummet, bakar surdegsbröd eller påtar i trädgården. En tredje kanske helt enkelt tar en tupplur.

Det viktigaste är att göra det just vi tycker om och njuter av, för att klara vardagen. Hur den än ser ut och vad vi än fyller den med är vardagen det vi har allra mest av och den är värd att ta hand om och värdesätta. Allt för att nå den känslomässiga balans vi alla så väl behöver.

Ej depression

Vi missbrukar ofta ordet depression som är ett sjukdomstillstånd. Vi talar om höstdepressioner, vårdepressioner och vinterdepression, men i många fall handlar det inte om en depression utan om nedstämdhet under en kortare period. Våren brukar kännetecknas av trötthet, koncentrationssvårigheter och allmän nedstämdhet. Dagarna blir längre och ljusare och kroppen hinner inte alltid ställa om sig. Detta tillsammans med faktorerna ovan kan göra att man känner sig nere. På hösten ger i stort sätt samma kännetecken men anses orsakas av att dagarna blir kortare och vi går mot kallare tider. Vintern ger även det liknande symtom som vår och höst. D-vitamin har en viss betydelse för välmående i detta sammanhang.

Återfå balansen

I de här sammanhangen är det viktigt att försöka återfå den känslomässiga balansen. Livet går upp och ned vilket bara är naturligt men det gäller att försöka undvika att de känslomässiga nedgångar inte blir långvariga ej heller för djupa. Därför behöver vi ta rätt på vad det är som kan återskapa balansen. Kan det vara en bra bok i fåtöljen med en spinnande katt i knäet, promenad efter ett regn när dofterna från nyklippt gräs fyller näsborrarna, eller något annat som vi känner ro av? Viktig är just att fokusera på det som vi gillar och njuter av. Behöver inte vara de stora sakerna eller åthävorna. En vardagliga ting som skänker oss en stunds känslomässig balans.

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl